Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 14.11.2018 22:32



Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Auton Säätöapuja 
Kirjoittaja Viesti
VIP

Liittynyt: 27.11.2010 23:46
Viestit: 262
PSN-nick: Inkkari
Viesti Auton Säätöapuja
Kaikkihan meistä tietää miten kivaa autoa on roplata, niin ajattelin tämmöisen avustavan säätömatriisin laittaa ja linkit Scaffin todella upeisiin (kylläkin GT4:sen) säätöoppaisiin.

JARRUT

Eturenkaat lukkiutuu jarrutuksessa
Vähennä jarruvoimaa edestä (front)

Takarenkaat lukkiutuu jarrutuksessa
Vähennä jarruvoimaa takaa (rear)

FRONT TOE IN/OUT


Kurviin sisäänmeno hankalaa
Lisää edestä toea (negatiivista arvoa)

Etupää on epävakaa suorilla
Vähennä edestä toea (negatiivista arvoa)

REAR TOE IN/OUT

Lisää nopeutta suorille
Vähennä edestä toea

Takapää on epävakaa suorilla
Lisää edestä toea

FRONT ANTI ROLL BAR


Epätarkka ohjaus hitaissa kurveissa
Lisää edestä Anti Roll Bar:tä

Tarvitset lisää pitoa hitaissa kurveissa
Vähennä edestä Anti Roll Bar:tä

REAR ANTI ROLL BAR

Auto aliohjaa hitaissa kurveissa
Lisää takaa Anti Roll Bar:tä

Auto yliohjaa hitaissa kurveissa
Vähennä takaa Anti Roll Bar:tä

SPRINGS

Auto on pehmeä ja kontrolli on epäherkkää
Jäykennä edestä ja takaa springsejä

Auto on liian levoton ja pitoa yleisesti vähän
Pehmennä edestä ja takaa springsejä

SPRINGS (OVERALL CAR BALANCE)

Auto yleisesti aliohjaa
Jäykennä takaa springsejä tai pehmennä edestä springsejä

Auto yleisesti yliohjaa
Jäykennä edestä springsejä tai pehmennä takaa springsejä

DAMBERS EXTENSION

Painonsiirto on liian nopea ja pito katoaa
Jäykennä sekä edestä ja takaa

Painonsiirto on liian hidas ja auto on levoton kurveissa
Pehmennä sekä edestä ja takaa

Auto aliohjaa sisäänmenoissa ja ulostuloissa
Jäykennä takaa tai pehmennä edestä

Auto yliohjaa sisäänmenoissa ja ulostuloissa
Jäykennä edestä tai pehmennä takaa

DAMBERS COMPRESS

Pomppuinen rata, alusta ei pysy mukana ja pito katoaa pompuissa
Jäykennä sekä edestä ja takaa

Auto hyppää pomppujen yli ja pito katoaa
Pehmennä sekä edestä ja takaa

Auto aliohjaa pompuissa
Jäykennä takaa tai pehmennä edestä

Auto yliohjaa pompuissa
Jäykennä edestä tai pehmennä takaa
Lähde:Setup Matrix

Tässä vielä ne linkit niihin Scaffin opuksiin:
GT4 Suspension & Brake Tuning guide bby Scaff - right click and 'save as'
GT4 Downforce, LSD and Gear Ratio Tuning Guide by Scaff - right click and 'save as'

_________________
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you - J.Clarkson


27.12.2010 15:22
Profiili
Varikkosuoran virallinen satusetä

Liittynyt: 02.12.2010 19:12
Viestit: 489
PSN-nick: MuugiMan
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Ei alieneille. Tuolla sivustolla näkyi olevan muutakin alaan liittyvää, lähinnä meille ihmisille suunnattua ohjeistusta auton säätämiseen.

http://gt5mania.com/driving-guide/tips- ... lap-times/


13.03.2011 17:36
Profiili
Valvoja

Liittynyt: 31.12.2010 23:39
Viestit: 482
Paikkakunta: Tampere
PSN-Nick: Temmo_MakLaren
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Kiitos inkkari! Jotakin tällaista selväkielistä ohjeitusta olen kaivannut jo pidempään. MuugiManin kanssa samaa mieltä, nämä ohjeet näyttävät talonpoikaisaivoilla ymmärrettäviltä. Nyt vaan kokeilemaan vaikutuksia.

_________________
Varikkosuoran virallinen Vanhin; The Ancient One... Iloisesti eläkkeellä


14.03.2011 09:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19.02.2011 09:16
Viestit: 113
Paikkakunta: Savonlinna
PSN-Nick: Drifting-mies
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Kiitos inkkarin oon nyt löytänyt GT-R:ään hemmetin hyvät säädöt ja on nyt ruvennut onnistumaan, mutta kuhan saan tuon ohittamisen onnistumaan niin siitä on hyvä jatkaaaaaaaaa :D

_________________
Elämä on kuin pornoelokuva välillä panemista.. ja kilpa-ajoa... muuten iha silkka Pa..a... ;)


14.03.2011 20:51
Profiili

Liittynyt: 17.04.2012 20:26
Viestit: 234
PSN-nick: mirkkuliisa
Viesti Re: Auton Säätöapuja
FinBaek: "Mikä on autosäätöjen punainen lanka? Onko löytynyt joku "Master-osa-alue" auton alustasta (renkaat poislukien tietty), jonka säätö vaikuttaisi eniten ajamisen hallittavuuteen?"

Kaikkea mahdollista en ole kokeillut, mutta jos jousituksesta puhutaan, niin yhtä ylitse muiden ei ole löytynyt. Jousituksessa on eniten säädettäviä kohtia, mutta niiden vaikutus on niin hirveän pieni, ettei yhden kohdan muuttamista juuri huomaa. Ehkä parhaiten huomaa erot aurauskulmissa jos ne laittaa ääriasentoihin. Jousituksen säädöt ovat muutenkin sellaisia kompromissejä, että jossain mutkassa jokin asetus on parempi, mutta toisessa taas huonompi ja siten kierrosaikaan vaikuttaa +-0. Muutenkaan ei kovin kannattaisi tuijottaa kelloa, vaan yrittä saada auto miellyttäväksi ajaa, mikä on pitkässä kisassa kuitenkin parempi ajovirheiden vähentyessä.

Yksi säätö on pistänyt usein silmään. Nimittäin tuolla OpenLounge-kisoissa kun katsoo ajamista, niin monilla on Camberia niin paljon, että sen näkee ihan livekuvasta! Eli silloin sitä on ainakin sen 3 astetta. Eihän Camberia koskaan tarvitse enempää kuin mitä auto maksimissaan kallistuu. Jos esim. auto kallistuu mutkassa 2.5 astetta, niin aikalailla yläraja Camberille on 2.2 astetta.

GT-5:ssä on yhä puutteita säätöjen vaikutuksissa. Esimerkiksi olen mielenkiinnon vuoksi kokeillut monilla autoilla ja useaan kertaan kallistuksenvakaajien vaikutusta. Tosielämässä ne ovat tärkeimmät yli- ja aliohjautuvuuden säätämisessä, mutta GT-5:ssä niillä ei ole tasapainoon mitään vaikutusta. :evil: Mutta erikoinen ylläri onkin, että auton etu- ja takapään erilainen korkeus vaikuttaa tasapainoon erityisesti pompuissa!?! Esimerkiksi GVS toinen hiusneula-mutka, missä on se ikävä monttu keskellä, moni auto lipsauttaa perää tahattomasti. Tätä ikävää ilmiötä saakin korjattua nostamalla perää esim. 15 mm ylemmäs mitä keula on. Vastaavasti joillain aliohjaavilla autoilla saa korjattua puskemista Zkipen mainitsemalla keula ylös, perä alas -tyylillä.

Minulle on tullut sellainen tuntuma, että samat säädöt ei passaa kaikille. Kun Temmo tuskaili Mazdan säätöjä, niin lähetin omani kokeiltavaksi lähinnä siksi, kun Temmon (kuten qpedroq:n) ajotyyli näyttää aivan samalta kuin omanikin. Luulenpa, että monella olisi vaikeuksia minun säädöillä?


25.01.2013 19:19
Profiili
Valvoja

Liittynyt: 06.12.2010 14:59
Viestit: 1840
Paikkakunta: Tampere
PSN-nick: finbaek
Viesti Re: Auton Säätöapuja
^ Kiitos paljon Rotsulle selventävästä vastauksesta. :)


25.01.2013 23:03
Profiili

Liittynyt: 29.03.2011 01:27
Viestit: 1390
PSN-Nick: Szuper
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Lainaa:
Yksi säätö on pistänyt usein silmään. Nimittäin tuolla OpenLounge-kisoissa kun katsoo ajamista, niin monilla on Camberia niin paljon, että sen näkee ihan livekuvasta! Eli silloin sitä on ainakin sen 3 astetta. Eihän Camberia koskaan tarvitse enempää kuin mitä auto maksimissaan kallistuu. Jos esim. auto kallistuu mutkassa 2.5 astetta, niin aikalailla yläraja Camberille on 2.2 astetta.


Tämä camberin "raaka" kulma on ihan luonnollista,itse käytin irl yli 5 asteen kulmaa takarenkaissa etuvetosella autolla.Takavedolla taas edessä 3 asteen nurkilla.Pelissä tuo ei toimi :D
Se minkä olen huomannut niin jotkut tekee sitä että kauheat camberkulmat alle,perä löysäksi ja keula jäykäksi,kuin 60-luvun autot konsanaan.Omasta mielestäni se ei voi toimia missään nykyajan rata-autoissa...Mikä tuommoisen voisi aiheutta,että jäykkä alusta toimi pelissä niin hyvin kuin tommonen "seka-alusta"?

_________________
Endurance-hiiri.


25.01.2013 23:10
Profiili

Liittynyt: 17.05.2014 19:31
Viestit: 9
PSN-nick: Steam-Machine_69
Viesti Re: Auton Säätöapuja
moi .. uusi tulokas täällä mutta vanha ratakettu toisaalla :lol: otin oikeuden hieman kopypastailla näitä juttuja tuonne meidän Gran turismo Finland Gamers face sivustolle, tervetuloa muuten mukaan :roll:

Paljon on vielä näköjään opittavaa alustan säätämisessä näiden kaikkien bugienkin puitteissa autoja tässä GT6sessa.


17.05.2014 19:42
Profiili
Valvoja

Liittynyt: 06.12.2010 14:59
Viestit: 1840
Paikkakunta: Tampere
PSN-nick: finbaek
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Steam-Machine_69 kirjoitti:
Moi .. Uusi tulokas täällä mutta vanha ratakettu toisaalla :lol: . Otin oikeuden hieman kopypastailla näitä juttuja tuonne meidän Gran turismo Finland Gamers face -sivustolle, tervetuloa muuten mukaan. :roll:

Paljon on vielä näköjään opittavaa alustan säätämisessä näiden kaikkien bugienkin puitteissa autoja tässä GT6sessa.

Eiköhän nuo säätöohjeet ihan lainattavissa ole, koska GTPlaneetalta alunperin juurensa juontavat.
Laita ihmeessä linkkiä peliyhteisönne sivuille.
Ehkä tavataan yhteisajoissa tulevaisuudessa!

p.s. Muistutuksena: Varikkosuoralla kirjoitellaan suomenkielen sääntöjen mukaan, ainakin suurinpiirtein. Joten käytetään pisteitä, välejä, isoja kirjaimia yms. tekstin luettavuuden takia.
Tervetuloa!


17.05.2014 21:39
Profiili

Liittynyt: 17.05.2014 19:31
Viestit: 9
PSN-nick: Steam-Machine_69
Viesti Re: Auton Säätöapuja
finbaek kirjoitti:
Moi ..

p.s. Muistutuksena: Varikkosuoralla kirjoitellaan suomenkielen sääntöjen mukaan, ainakin suurinpiirtein. Joten käytetään pisteitä, välejä, isoja kirjaimia yms. tekstin luettavuuden takia.
Tervetuloa!


Jep, aina ei tuo oikein kirjoitus suju niin kuin äiti teresa sen opetti, mutta koitan saada nuo pilkut ja pisteet sekä kysymysmerkit yhdyssanoineen osumaan kohdilleen, välillä taas ei sitten millään. Mutta pisteillä koitan kyllä parhaani mukaan erottaa lauseet, kiitos muistutuksesta. Mukavampi lukeakkin juttua kun on nyanssit kohillaan :mrgreen: .

Jos olette facessa, tervetuloa; https://www.facebook.com/groups/GT5finland/


18.05.2014 11:02
Profiili

Liittynyt: 17.04.2012 20:26
Viestit: 234
PSN-nick: mirkkuliisa
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Tuli kokeiltua tuota BMW Vision GT:tä ja samalla säätääkin sitä. Aluksi auto vain paheni ja selvin vika on nopeisiin mutkiin jarruttaminen, kun perä lähtee heti alta. Siihen lääkettä etsiessä huomasin aivan uuden ilmiön, jota luulin päivityksessä tulleeksi uudeksi fysiikan mallinnukseksi. Mutta kokeilin samaa asiaa vanhoilla tutuilla autoilla eikä niihin ollut tullut vastaavaa ilmiötä, joten kyse on BMW VGT:n oma juttu.

Yleisesti auton korkeuden säätäminen eri korkeudelle edessä ja takana, on muuttanut yli- ja aliohjaavaan suuntaan normi-mutkissa. Eli keula ylempänä on tehnyt paremmin kääntyväksi. Nyt tämän Bemarin kanssa onkin niin, että hitaissa mutkissa on kuten ennenkin, mutta nopeissa mutkissa matalemmalla oleva keula tai perä pitääkin paljon paremmin! Eli sama säätö vaikuttaa täysin toisin päin hitaissa kuin nopeissa mutkissa. Kokeilkaapa?


25.05.2014 11:13
Profiili
Valvoja

Liittynyt: 06.12.2010 14:59
Viestit: 1840
Paikkakunta: Tampere
PSN-nick: finbaek
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Tässä vielä yksi linkki mielestäni melko helposti luettavaan alustasäätöohjeeseen (englanninkielinen).
Tuolta löytyy myös auton ongelmakäytökseen pikaiset lääkkeet:

http://homepage.ntlworld.com/terry.cresswell/handling.html


06.05.2015 22:48
Profiili

Liittynyt: 17.04.2012 20:26
Viestit: 234
PSN-nick: mirkkuliisa
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Tässä olisi tällainen pieni opas säätämiseen. Kirjoittamiseni ulosanti ei ole hääviä, mutta ehkä useasti lukemalla siitä saa tolkkua?

https://www.dropbox.com/s/ziqogkj6gq1mg ... T.doc?dl=0


11.05.2015 19:40
Profiili
Varikkosuoran virallinen satusetä

Liittynyt: 02.12.2010 19:12
Viestit: 489
PSN-nick: MuugiMan
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Excellent! Loistavaa tekstiä, vaivannäöstä suuret kiitokset.


12.05.2015 13:01
Profiili
Valvoja

Liittynyt: 06.12.2010 14:59
Viestit: 1840
Paikkakunta: Tampere
PSN-nick: finbaek
Viesti Re: Auton Säätöapuja
Voi hitsin hitsi.. Tulis jo GT7.

:idea: Mutta ohan meillä pcars!

Kiitoksia kovasti. Aukenee tekniikan salat tällaiselle maallikollekin nyt. :D


12.05.2015 15:27
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 15 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com